Σύστημα Οργάνωσης της Μελέτης για παιδιά με ΔΕΠΥ

Η μελέτη των παιδιών  με ΔΕΠΥ στο σπίτι προκαλεί συνήθως έντονο στρες τόσο στους γονείς όσο και στα παιδιά και αποτελεί το συχνότερο αίτιο έντασης και συγκρούσεων στην οικογένεια. Η αναβλητικότητα και η διάσπαση προσοχής του παιδιού συνήθως οδηγεί σε έναρξη της μελέτης αργά μέσα στην ημέρα, με το παιδί και τους γονείς σε εκνευρισμό και την απόδοσή του στο χαμηλότερο δυνατό σημείο. Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή ενός δομημένου και οριοθετημένου συστήματος οργάνωσης της μελέτης αποτελεί πρωταρχικό βήμα για την αποφυγή των συγκρούσεων και την ουσιαστικότερη εμπέδωση του μαθησιακού αντικειμένου.

Μελέτη και Επιτελικές Λειτουργίες

Για να γίνει η μελέτη στο σπίτι το παιδί θα πρέπει να έχει αντιγράψει ορθά τις εργασίες του, να έχει φέρει πίσω τα σωστά τετράδια και βιβλία και να γνωρίζει τι έχει να κάνει για την επόμενη ημέρα. Όλα τα παραπάνω αποτελούν πυρηνικά προβλήματα σε παιδιά με ΔΕΠΥ που παρουσιάζουν φτωχή συγκέντρωση, κακή μνήμη εργασίας και διάσπαση προσοχής. Αν και ένα πρόγραμμα μελέτης μπορεί να απαιτήσει αρκετό χρόνο για να γίνει συνήθεια, η εφαρμογή σταθερών ακολουθιών στο σπίτι και στο σχολείο οδηγεί σε αίσθημα ικανοποίησης, λιγότερο άγχος, καλύτερα αποτελέσματα, και περισσότερα χαμόγελα.

Βήμα 1ο: Συνεργαστείτε με τον εκπαιδευτικό

Τα περισσότερα παιδιά με ΔΕΠΥ όταν επιστρέφουν στο σπίτι δεν ξέρουν τι εργασίες έχουν για την επόμενη ημέρα και συνήθως επικοινωνούν με κάποιον συμμαθητή τους για να μάθουν. Αρκετά σχολεία για να αντιμετωπίσουν αυτά τα προβλήματα έχουν δημιουργήσει ένα Τετράδιο Καθηκόντων στο οποίο, με την εποπτεία του δασκάλου, τα παιδιά σημειώνουν τι έχουν για την επόμενη ημέρα. Στις περιπτώσεις που δε συμβαίνει αυτό, ο γονέας μπορεί να ζητήσει από τον εκπαιδευτικό να ελέγχει αν έχει σημειώσει σωστά το παιδί τις υποχρεώσεις του.

Βήμα 2ο: Δε φεύγουμε από το σχολείο χωρίς….

Τα παιδιά με ΔΕΠΥ συχνά ξεχνούν στο σχολείο τετράδια, βιβλία, μπουφάν κλπ., σύμπτωμα της διάσπασής τους, απαραίτητο και για τη διάγνωση της νόσου. Υπογραμμίστε στο παιδί τη σημασία του να επιστρέφει τα πράγματά του στο σπίτι και βοηθήστε τον να κάνει μία λίστα ελέγχου με αυτά που πρέπει να τσεκάρει.

Παράδειγμα:

Είναι σημαντικό να είμαι προσεκτικός με τα πράγματά μου και να μην τα χάνω. Πριν φύγω από το σχολείο πρέπει να μην ξεχάσω:

  •                   Την τσάντα μου
  •                   Την κασετίνα μου
  •                   Το μπουφάν μου
  •                   Το βιβλίο της Γλώσσας κλπ….
Βήμα 3ο: Δημιουργήστε την καθημερινή ρουτίνα μελέτης

Δημιουργήστε ένα πρόγραμμα σε συνεργασία με το παιδί σχετικά με το πότε ξεκινά η μελέτη και μείνετε σταθεροί σε αυτό. Είναι πολύ σημαντικό για τα παιδιά με ΔΕΠΥ το πρόγραμμα να είναι γραμμένο και τοποθετημένο σε σημείο που να μπορεί το παιδί να το βλέπει. Οι έρευνες έχουν δείξει για καλύτερα αποτελέσματα, τα παιδιά πρέπει να ξεκινούν τη μελέτη μέσα σε μία ώρα μετά την επιστροφή τους από το σχολείο. Άρα φαγητό, ξεκούραση (όχι τηλεόραση ή υπολογιστής) και ξεκινάμε.

Βήμα 4ο: Δημιουργήστε το χώρο της μελέτης

Ο χώρος της μελέτης πρέπει να είναι σταθερός και προστατευμένος από θορύβους ή άλλα ερεθίσματα που μπορεί να διασπάσουν την προσοχή του παιδιού. Η τηλεόραση, ο υπολογιστής ή άλλες οθόνες αποκλείονται. Κάποια παιδιά με ΔΕΠΥ μελετούν καλύτερα στην απόλυτη ησυχία άλλα χρειάζονται μουσική (χωρίς τραγούδι) για να αποδώσουν. Δοκιμάστε και τους δύο τρόπους και δείτε ποιος είναι καλύτερος για το παιδί σας.

Βήμα 5ο: Γίνετε ο προπονητής του παιδιού σας

Δείτε μαζί με το παιδί τις εργασίες που έχει για την επόμενη ημέρα πριν ξεκινήσει το διάβασμα. Χωρίστε την εργασία σε τμήματα, εκτιμήστε τον χρόνο που χρειάζεται για να τελειώσει και αφού το παιδί ολοκληρώνει κάθε τμήμα ελέγξτε το μαζί του, ώστε να μην έχει ξεχάσει τίποτα. Βοηθήστε να συμπληρώσει στο πρόγραμμα ότι ολοκλήρωσε τη συγκεκριμένη εργασία.

Βήμα 6ο: Βοηθήστε το παιδί σας να ξεκινήσει

Τα παιδιά με ΔΕΠΥ συχνά δυσκολεύονται να ξεκινήσουν μια νέα εργασία ή αντικείμενο. Βοηθά να διαβάσετε μαζί του τις οδηγίες, να υπογραμμίσει τις λέξεις κλειδιά και να συζητήσετε μαζί του τα βήματα. Όταν σιγουρευτείτε ότι έχει καταλάβει τι πρέπει να κάνει, αφήστε τον να κάνει την άσκηση ανεξάρτητος. Δηλώστε του ότι θα είστε κοντά για οποιαδήποτε ερώτηση ενώ αν το παιδί σας έχει σοβαρή διάσπαση καθήστε μαζί του στο δωμάτιο κάνοντας κάτι διαφορετικό.

Βήμα 7ο: Χρησιμοποιείστε χρονόμετρο

Τα χρονόμετρα είναι εξαιρετικά εργαλεία για παιδιά που διασπώνται και ονειροπολούν.

Βήμα 8ο: Κάντε διαλείμματα

Όταν το παιδί έχει ολοκληρώσει 20 λεπτά μελέτης ή όταν έχει ολοκληρώσει ένα μάθημα, επιτρέψτε του να σηκωθεί, να τεντωθεί, να περπατήσει, να σκαρφαλώσει ή να κινηθεί μέσα στο σπίτι. Έντονες κινήσεις βοηθούν στην εγρήγορση. Εάν το παιδί διασπάται στη διάρκεια της μελέτης, ακουμπήστε το στον ώμο, σχολιάστε πόσο καλά τα πάει και επαναφέρετε το στην εργασία του.

Βήμα 9ο: Επιβραβεύστε την προσπάθεια

Επιβραβεύστε την προσπάθεια του παιδιού σε τακτά χρονικά διαστήματα. Να είστε όσο πιο συγκεκριμένοι μπορείτε. «Ξέρω ότι σε δυσκόλεψε πολύ να κάνεις ωραία γράμματα αλλά το κατάφερες πολύ καλά».

No Comments

Comments are closed.

To Top