9 Τρόποι να υποστηρίξουμε το διάβασμα στο σπίτι σε παιδιά με ΔΕΠΥ

          9 Τρόποι να υποστηρίξουμε το διάβασμα στο σπίτι σε παιδιά με ΔΕΠΥ

 

  • Εστιάζουμε στη μάθηση με βάση τα ειδικά ενδιαφέροντα του παιδιού μας. Αυτό σημαίνει ότι μπορούμε με βάση αυτά που του αρέσουν να τα εξελίξουμε ή να του ζητήσουμε να τα ζωγραφίσει, να τα διηγηθεί ή να τα αναπαραστήσει. Για παράδειγμα θυμάμαι ένα παιδί δημοτικού που του άρεσε η ιστορία και προσπαθούσε να αναπαραστήσει τα αγάλματα που έπρεπε να μάθει στο μάθημα. Το αποτέλεσμα ήταν ότι έμαθε για τον «κούρο» όλη την ιστορία του με εντυπωσιακές λεπτομέρειες!
  • Εάν το παιδί έχει άγχος, ας κάνουμε ένα διάλειμμα. Όταν το παιδί αρχίζει να ζορίζεται τότε θα το εκφράσει με διάφορα συμπεριφορικά συμπτώματα (π.χ. ίσως κλωτσάει τα ποδια του κάτω από το τραπέζι, δεν δίνει προσοχή, βρίσκει δικαιολογίες για να σηκωθεί, μπορεί να γίνει προσβλητικό κ.α). Ας μην μπούμε και εμείς σε κατάσταση άγχους και πιέσουμε το παιδί παραπάνω από όσο αντέχει γιατί μπορεί να απογοητευτεί, να τα παρατήσει και να παραιτηθεί. Αντίθετα, ας κάνουμε ένα διάλειμμα και ας επιστρέψουμε στο γραφείο του αργότερα. Θα καταφέρουν να κάνουν τα καθήκοντά τους αλλά ΟΧΙ όταν είναι στρεσαρισμένα!
  • Ας κάνουμε την μάθηση παιχνίδι. Τα παιδιά έχουν κίνητρο να μάθουν όταν διασκεδάζουν. Η μάθηση μπορεί να ενσωματωθεί σε σχεδόν οποιοδήποτε παιχνίδι ή αγαπημένη δραστηριότητα που κρύβεται στο ντουλάπι μας (LEGO, Playmobil, Jenga, επιτραπέζια παιχνίδια) γιατί παρακινούν τα παιδιά. Για παράδειγμα μπορείτε να προτείνετε στο παιδί ότι κάθε φορά που ολοκληρώνουν μια άσκηση μπορούν να προσθέτουν κάποια κομμάτια στο αγαπημένο τους παζλ και έτσι όταν ολοκληρωθεί το μάθημα, θα έχει ολοκληρωθεί και το παζλ! Άλλη ιδέα είναι να χρησιμοποιήσουμε τα αγαπημένα τους LEGO για να εμπεδώσουν τα κλάσματα και τις μαθηματικές πράξεις! Ακόμα και κάποια διαδικτυακά παιχνίδια μπορούν να μας βοηθήσουν σε αυτή την κατεύθυνση (π.χ. Minecraft).
  • Προσθέτουμε κίνηση για να ενθαρρύνουμε τη μάθηση. Γνωρίζουμε ότι τα παιδιά με ΔΕΠΥ διευκολύνονται όταν τους δίνονται ευκαιρίες για κίνηση. Για αυτό μπορούμε να κάνουμε μικρά διαλείμματα και να χοροπηδήσουμε πάνω κάτω, να χρησιμοποιήσουμε τη στριφογυριστή καρέκλα, ένα μπαλάκι στα χέρια κλπ
  • Ενθαρρύνουμε τη συγκέντρωση δίνοντας στα παιδιά τη δυνατότητα να κρατούν απασχολημένα τα χέρια και τα πόδια τους. Μπορούμε να προστείνουμε στο παιδί να χρησιμοποιεί πλαστελίνες ή κάποιο stress ball, hula hoop ή κάτι άλλο που εμπίπτει στα ενδιαφέροντά τους ενώ απαντά σε κάποιες ερωτήσεις για το μάθημα
  • Εκμεταλλευόμαστε την τεχνολογία. Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε εκπαιδευτικά βίντεο, εφαρμογές τηλεφώνου, εκπαιδευτικά podcast ή άλλα μέσα για να εισάγουμε ή να επεκτείνουμε ένα θέμα ( μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε όρους αναζήτησης όπως “εκπαιδευτικά βίντεο για εφήβους”).
  • Βάζουμε μικρούς στόχους. Ας γιορτάσουμε μια μαθησιακή νίκη ακόμα και εάν είναι μικρή, ανταμείβουμε την πρόοδο και δεν συγκρίνουμε ΠΟΤΕ τα παιδιά μας με τα κατορθώματα άλλων παιδιών!
  • Ακολουθούμε το παιδί μας. Κάθε παιδί είναι μοναδικό και δεν θέλουμε να καταπνίξουμε την ατομικότητα και τη μοναδικότητά του. Υπάρχουν παιδιά που τους αρέσει πολύ η μαγειρική, η μουσική, ο χορός κ.α. και μπορούν να εργαστούν και να διακριθούν σε αυτά τα ειδικά ενδιαφέροντά τους. Η δουλειά μας είναι να τα ανακαλύψουμε και να τα καλλιεργήσουμε!
  • Αποδεχόμαστε ότι η κατ ‘οίκον εκπαίδευση μπορεί να μην λειτουργήσει για εμάς. Η ηλεκτρονική μάθηση δεν είναι η καλύτερη επιλογή για κάποια παιδιά αλλά στην παρούσα φάση μάλλον δεν έχουμε άλλη επιλογή. Άλλωστε η δική μας υποχρέωση να δουλεύουμε από το σπίτι, οι οικιακές δουλειές και η διαδικτυακή εκπαίδευση παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες είναι ένας πολύ δύσκολος συνδυασμός! Ας στοχεύσουμε, λοιπόν, στην μεταξύ μας φροντίδα, επιείκια, επικοινωνία και σχέση προκειμένουμε να περάσουμε όλοι ΜΑΖΙ αυτό το δύσκολο διάστημα!

About Author