Mindfulness για Παιδιά (Part 2)

Σε έξι διαδοχικά άρθρα θα παρουσιάσουμε βασικές συμβουλές για παιδιά όλων των ηλικιών και ενήλικες, καθώς και διάφορες δραστηριότητες Ενσυνειδητότητας από τον αρθρογράφο των New York Times, David Gelles.

ΒΡΕΦΗ

Ακόμη και τα μικρότερα παιδιά μπορούν να διαισθανθούν την στιγμή που αποσπάται η προσοχή μας. Για αυτόν τον λόγο, ας δουλέψουμε στο να είμαστε παρόντες.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ

Κατά την διάρκεια του πρώτου έτους της ζωής ενός παιδιού, ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να μοιραστείτε την Ενσυνειδητότητα μαζί του είναι να την ενσωματώσετε στην συμπεριφορά σας. Τα παιδιά είναι πεινασμένα για την προσοχή και την στοργή μας και μπορούν να διαισθανθούν πότε η προσοχή των γονιών ή των φροντιστών σταματά να επικεντρώνεται σε αυτά. Για αυτόν τον λόγο, όταν βρίσκεστε με ένα βρέφος, προσπαθήστε να παραμείνετε στην παρούσα στιγμή, ανεξάρτητα από το τι συμβαίνει γύρω σας.

Στην πράξη, αυτό μπορεί να είναι τόσο απλό όσο το να κρατάτε το βρέφος με ηρεμία, ενώ διατηρείτε βλεμματική επαφή μαζί του κι έχοντας μία ευγενική και στοργική συμπεριφορά. «Όταν το μωρό κοιτάει τον γονέα, ο γονιός μπορεί να ανταποδώσει την βλεμματική επαφή.» δήλωσε η Sumi Loundon Kim «Αυτού του είδους η μιμητική συμπεριφορά, είναι ένας καλός τρόπος για να διδάξουμε στα βρέφη την Ενσυνειδητότητα.».

Τα smartphones είναι δημοφιλή, αλλά μας αποσπούν την προσοχή. Οι δάσκαλοι Ενσυνειδητότητας ενθαρρύνουν τους γονείς και τους φροντιστές να αφήσουν στην άκρη το τηλέφωνο και να ασχοληθούν ουσιαστικά με το μωρό τους, ακόμα και αν πρόκειται για μία απλή πράξη, όπως το να διατηρούν την βλεμματική επαφή και να τους χαμογελούν.  «Αντί να κοιτάτε τα email σας, αφήστε κάτω την συσκευή και προσπαθήστε να είστε πλήρως παρόντες και δοτικοί.» δήλωσε η Sumi Loundon Kim.

Οι μητέρες και οι υπόλοιποι φροντιστές έχουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν αυτήν την πρακτική αρκετές φορές μέσα στην ημέρα, όταν ταΐζουν τα μωρά τους. «Όταν βρίσκεστε με το μωρό σας, που είναι η προσοχή σας;» ρωτά η Jessica Morey, ιδρύτρια της Inward Bound Mindfulness Education, ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού ο οποίος διδάσκει την Ενσυνειδητότητα σε νεαρές ηλικίες. «Αυτό ξεκινά ακόμα και από τον θηλασμό.».

ΑΣ ΠΑΡΑΜΕΙΝΟΥΜΕ ΗΡΕΜΟΙ

Όταν τα βρέφη αναστατώνονται, προσπαθήστε να μην σας επηρεάσει και εσάς η συμπεριφορά τους. Αν αναστατωθούμε κι εμείς, θα ενεργοποιήσουμε έναν μη βοηθητικό κύκλο όπου ο γονέας και το παιδί τροφοδοτούνται ο καθένας από την δυσαρέσκεια του άλλου.  «Οι γονείς και το παιδί πραγματικά ρυθμίζουν ο ένας τον άλλον.» ανέφερε η Susan Kaiser Greenland «Καθώς το παιδί ξεκινά να φωνάζει, αν επηρεαστεί ο γονιός και το συνεχίσει, τότε τα πράγματα μπορεί να κλιμακωθούν.».

ΟΤΑΝ ΑΙΣΘΑΝΟΜΑΣΤΕ ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΜΕΝΟΙ

Για τους γονείς και τους φροντιστές που αισθάνονται αναστατωμένοι και εκτός σύνδεσης με την παρούσα στιγμή, μία δημοφιλής άσκηση Ενσυνειδητότητας γνωστή ως S.T.O.P μπορεί να είναι βοηθητική.

STOP – Σταματήστε. Κάντε μία στιγμιαία παύση, ανεξάρτητα από το τι κάνετε.

Take a Breath – Αναπνεύστε. Νιώστε την αίσθηση την αναπνοή σας, η οποία σας φέρνει πίσω στην παρούσα στιγμή.

Observe – Παρατηρείστε. Αναγνωρίστε τι συμβαίνει, καλό ή κακό, μέσα ή έξω από εσάς. Απλώς σημειώστε το.

Proceed – Συνεχίστε. Καθώς έχετε ολοκληρώσει τον σύντομο έλεγχό σας στην παρούσα στιγμή, συνεχίστε να ασχολείστε με αυτό που κάνατε πριν.

ΚΙΝΗΣΗ

Το να είμαστε Ενσυνείδητοι είναι απλό, αλλά δεν είναι πάντα εύκολο. Ειδικά όταν περνάμε πολύ χρόνο με βρέφη, είναι πιθανό να υπάρξουν πολλές στιγμές όπου η φροντίδα τους είναι βαρετή. «Μπορούμε να κοιμίσουμε τα βρέφη, μπορούμε να τους αλλάξουμε την πάνα, μπορούμε να τα ταΐσουμε.»  ανέφερε η Sumi Loundon Kim «Και αυτή είναι η διαδικασία φροντίδας τους.».

Αν παρατηρήσετε ότι το μυαλό σας περιπλανιέται, ένας τρόπος με τον οποίο οι γονείς μπορούν να έρθουν πάλι σε επαφή με την Ενσυνειδητότητα, είναι η κίνηση. Μπορείτε είτε να δοκιμάσετε ένα ελαφρύ πρόγραμμα yoga όταν δεν κρατάτε το μωρό ή έναν διαλογισμό περπατήματος (walking meditation).

«Ένα μεγάλο μέρος των πρακτικών της Ενσυνειδητότητας είναι πραγματικά προσανατολισμένο στο να παραμένουμε σταθεροί.» δήλωσε η Susan Kaiser Greenland «Εάν το νευρικό σας σύστημα είναι γεμάτο, πολλά άτομα, ειδικά εκείνα που τώρα ξεκινούν την πρακτική τους, αισθάνονται καλύτερα όταν κινούνται.».

ΕΥΓΝΩΜΩΝ ΜΕ ΚΑΘΕ ΒΗΜΑ

Για τους γονείς με βρέφη, μπορεί να είναι χρήσιμο να καλλιεργηθεί μία αίσθηση ευγνωμοσύνης. Αυτή η άσκηση, όπως και άλλες από αυτόν τον οδηγό, είναι προσαρμοσμένη από τα «Mindful Games», ένα σύνολο καρτών με δραστηριότητες που δημιουργήθηκε από την Susan Kaiser Greenland και την Annaka Harris.

Αρχικά, βρείτε έναν χώρο εσωτερικά όπου θα μπορέσετε να περπατήσετε με ασφάλεια και άνετα, ενώ κρατάτε το μωρό σας. Εάν δεν αισθάνεστε ιδιαίτερα χαρούμενοι, δεν υπάρχει πρόβλημα. Στόχος αυτής της άσκησης δεν είναι να αισθανθείτε με κάποιον μαγικό τρόπο καλύτερα. Είναι να βιώσετε την αίσθηση της κίνησης και να εστιάσετε την προσοχή σας τόσο στην αίσθηση του μωρού σας το οποίο κρατάτε καθώς περπατάτε, όσο και στο αίσθημα της ευγνωμοσύνης.

Καθώς κρατάτε το μωρό σας με ασφάλεια, μπορείτε να χαμηλώσετε το βλέμμα σας ελαφρώς προς τα κάτω και να ξεκινήσετε να περπατάτε αργά και σκόπιμα. Παρατηρήστε την αίσθηση στο κάθε πόδι καθώς περπατάτε. Αισθάνεστε την πατούσα και τα δάχτυλα των ποδιών σας καθώς πατάνε; Οι γονείς φυσικά αισθάνονται μια ποικιλία συναισθημάτων όταν κρατάνε ένα παιδί, από βαθιά αγάπη έως έντονο άγχος. Εάν το να παρατηρείτε τις αισθήσεις του σώματος σας σάς κάνει να αισθάνεστε άβολα για τον οποιοδήποτε λόγο, μπορείτε να προσπαθήσετε να παρατηρήσετε τους ήχους καθώς περπατάτε. Το να ακούτε απλά τους διάφορους ήχους που σας περιτριγυρίζουν καθώς περπατάτε αργά – από το θρόισμα των ρούχων που φοράτε μέχρι το κελάηδισμα των πουλιών και των καθημερινών δραστηριοτήτων που πραγματοποιούνται ταυτόχρονα στο σπίτι σας – μπορεί να αποτελέσει ένα διάλειμμα ηρεμίας από την συνεχή φροντίδα που απαιτεί ένα βρέφος.

Στην συνέχεια, κάθε φορά που κάνετε ένα βήμα σκεφτείτε το πόσο πολύ εκτιμάτε το παιδί σας και αισθανθείτε την ζεστασιά του καθώς το κρατάτε. Σιωπηλά επαναλάβετε φράσεις που καταγράφουν την εμπειρία σας, όπως «Είμαι ευγνώμων που μπορώ να σε κρατήσω» ή «Είμαι ευγνώμων που χαμογελάς αυτήν την στιγμή.».

Έπειτα, προσπαθήστε να στείλετε στον εαυτό σας και στο παιδί σας καλές ευχές με κάθε βήμα. Η φροντίδα ενός βρέφους μπορεί να γίνει τρομερά εξαντλητική, καθώς όλη η ενέργειά σας, πρωί και βράδυ, είναι αφιερωμένη σε έναν άλλον άνθρωπο. Είναι μία ιδιαίτερη σημαντική στιγμή για να είστε ευγενικοί με τον εαυτό σας. Κάθε φορά που κάνετε ένα βήμα, στείλτε στον εαυτό σας και στο παιδί σας μία ευχή. (Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις παρακάτω ή να δημιουργήσετε προσωπικές ευχές με δικά σας λόγια!)

  • Μακάρι να είμαστε χαρούμενοι
  • Μακάρι να είμαστε υγιείς και δυνατοί
  • Μακάρι να κοιμηθούμε σύντομα
  • Μακάρι αυτή η εξαντλητική στιγμή μεταξύ μας να κάνει τον δεσμό μας πιο δυνατό
  • Μακάρι να έχουμε συμπόνια ο ένας για τον άλλο

Καθώς γυρίζετε πίσω και ακολουθείτε τα βήματα που κάνατε, σκεφτείτε τους τρόπους με τους οποίους η ζωή σας είναι καλύτερη λόγω του παιδιού σας και συνεχίστε την άσκηση. Θυμηθείτε ότι όλες τις στιγμές, τα βρέφη και οι φροντιστές τους μπορούν να ρυθμίσουν ο ένας τον άλλο. Εάν ένας φροντιστής αισθάνεται αναστατωμένος, το να περπατάει αργά και σκόπιμα με την προσοχή του επικεντρωμένη σε κάποιο άλλο ερέθισμα και όχι στο μωρό το οποίο είναι, επίσης, αναστατωμένο και στους τρόπους με τους οποίους μπορεί να το ηρεμήσει, θα επαναφέρει την ηρεμία του φροντιστή, ο οποίος με την σειρά του θα ρυθμίσει και το βρέφος.

 

Original Article: https://www.nytimes.com/guides/well/mindfulness-for-children 

 

 

No Comments

Comments are closed.

To Top