ΔΕΠΥλέξια!
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ ΣΤΟ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΟ ΜΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ!
Το παιχνίδι αποτελεί μία ευχάριστη μέθοδο ενίσχυσης των θεραπευτικών στόχων για τα παιδιά με ΔΕΠΥ. Συγχρόνως, αποτελεί σίγουρα την πιο απολαυστική ενασχόληση για παιδιά και μεγάλους τους καλοκαιρινούς μήνες!
Στο πρωτότυπο θεραπευτικό πρόγραμμα ΔΕΠΥλέξια το παιχνίδι αξιοποιείται ως ουσιαστικό θεραπευτικό εργαλείο κι όχι ως απλώς ενισχυτής κι επιβράβευση. Η διαδικασία του συνεργατικού παιχνιδιού δύναται να λειτουργήσει ως η κυρίαρχη δραστηριότητα πάνω στην οποία θα αναπτυχθεί με τη βοήθεια της μοντελοποιημένης κατευθυντικής μεθόδου η περιγραφή, η αφήγηση κι η αιτιολογημένη κρίση. Επίσης, πολλά επιτραπέζια παιχνίδια λόγω της μορφής και του περιεχομένου τους ενισχύουν ιδιαίτερα τη μνήμη, την προσοχή και τη λογική σκέψη.
Ας δούμε κάποια από αυτά…
DOBBLE
To DOBBLE είναι το κατεξοχήν κατάλληλο παιχνίδι για την παραλία! Μικροί και μεγάλοι μπορούν να παίξουν και ταυτόχρονα να οξύνουν την προσοχή και την παρατηρητικότητά τους μέσω της οπτικής αντίληψης και της οπτικής διάκρισης.
Πώς χρησιμοποιούμε το DOBBLE στη ΔΕΠΥλέξια: το συγκεκριμένο παιχνίδι μπορεί να αξιοποιηθεί είτε στο πάτωμα είτε στο τραπέζι. Η πρώτη χρήση αφορά παιδιά προσχολικής ηλικίας, ενώ η δεύτερη σε μεγαλύτερα παιδιά κι εφήβους. Η στοχοθεσία κατά τη δεύτερη περίπτωση αφορά την ενδυνάμωση της Μνήμης Εργασίας και της ανασταλτικής λειτουργίας, δύο βασικών επιτελικών λειτουργιών. Επίσης, όταν το παιχνίδι πραγματοποιείται με όρθιους τους συμμετέχοντες ενισχύεται και ο συναισθηματικός αυτοέλεγχος.
BRAINBOX
Τα BRAINBOX συνδυάζουν το παιχνίδι με τη γνώση και την αγωνία! Το συγκεκριμένο παιχνίδι προσφέρει ποικιλία επιλογών σε θεματικές, όπως ελληνική και παγκόσμια ιστορία, αθλήματα, γνωστοί μύθοι κά. Πέρα από τους προτεινόμενους τρόπους οι καρτέλες του παιχνιδιού μπορούν να αξιοποιηθούν για περιγραφή, «Μάντεψε τι», δημιουργία φανταστικής ιστορίας κλπ.
Πώς χρησιμοποιούμε τα Brain Boxes στη ΔΕΠΥλέξια: Τα Brain Boxes αξιοποιούνται κατά τη σχολική ζωή, τόσο στο δημοτικό όσο και στο γυμνάσιο. Η θεματολογία του κάθε κουτιού αντιστοιχεί με αυτήν των μυθολογικών και πραγματολογικών κειμένων, τα οποία χορηγούνται στα παιδιά. Η λειτουργία είναι τριπλή: Πρώτον, λειτουργούν ως προοργανωτής της συνεδρίας πριν την ανάγνωση, ώστε να υπάρξει σύνδεση του περιεχομένου του κειμένου με την κοινωνική πραγματικότητα και το προσωπικό βίωμα. Δεύτερον, μετά την ολοκλήρωση της χορήγησης του κειμένου ενισχύουν τη γενίκευση των πληροφοριών και τρίτον, όπου κρίνεται αναγκαίο, αξιοποιούνται ως οπτικός ενισχυτής της αφήγησης ή της αιτιολογημένης κρίσης.
Ειδικά τα κουτιά που αφορούν την ελληνική και την παγκόσμια ιστορία ενσωματώνονται στις συνεδρίες χορήγησης ακαδημαϊκών (ιστορικών) κειμένων. Πέραν της γενικότερης ενισχυτικής λειτουργίας, αξιοσημείωτη είναι η ενδυνάμωση της αφηρημένης σκέψης, καθώς τα ιστορικά γεγονότα μπορούν πιο εύκολα να συνδεθούν διαλεκτικά.
ΦΙΔΑΚΙ
Το Φιδάκι είναι από τα πιο παλιά και αγαπημένα παιχνίδια όλων! Έχει κερδίσει αυτή τη μοναδική θέση στην καρδιά μας όχι άδικα, αφού μικροί και μεγάλοι μπορούν οπουδήποτε και οποτεδήποτε να χαλαρώσουν και να ξεφύγουν παίζοντάς το! Ειδικά για τους μικρούς μας φίλους το Φιδάκι μπορεί να παίξει τον ρόλο του «αόρατου εκπαιδευτή» μαθαίνοντάς τους να μην το βάζουν κάτω με την πρώτη δυσκολία και ήττα. Η επιμονή κι η υπομονή που διδάσκει, αλλά κι η ικανοποίηση της ολοκλήρωσης μιας παρτίδας είναι δώρα ανεκτίμητα.
Πώς χρησιμοποιούμε το Φιδάκι στη ΔΕΠΥλέξια:
Οι στόχοι που πλαισιώνει το Φιδάκι είναι αρκετοί και κομβικοί. Πρώτον, αφορά στον συναισθηματικό αυτοέλεγχο και την αναβολή ικανοποίησης και δεύτερον, σε δεξιότητες κοινωνικής συμπεριφοράς και παιχνιδιού.
PLAYMOBILE
Τα Playmobile, αν και όχι τόσο εύκολα στη μετακίνηση, έχουν αγαπηθεί από τα παιδιά εδώ και δεκαετίες. Το συμβολικό παιχνίδι και το παιχνίδι ρόλων, τα οποία πραγματοποιούνται με τα Playmobile βοηθούν τα παιδιά να εκφραστούν και να γνωρίσουν διάφορους κοινωνικούς ρόλους. Μάλιστα, φαίνεται πως μετά το παιχνίδι με τις κούκλες τα παιδιά είναι πιο ήρεμα και χαρούμενα.
Πώς χρησιμοποιούμε το Playmobile στη ΔΕΠΥλέξια: Tα Playmobile βοηθούν πολύ στην ανάπτυξη κι ενίσχυση του αφηγηματικού λόγου, καθώς επίσης και στην πραγματολογική επίγνωση. Συνήθως, χρησιμοποιούνται στην προσχολική ή πρώτη σχολική φάση και μπορεί να διαρκέσει και σε ολόκληρη συνεδρία. Επίσης, υπό όρους ενισχύεται η αιτιολογημένη κρίση και το λεξιλόγιο.
Καλό Παιχνίδι!
Ομήρου Δήμητρα Δανάη
Φιλόλογος- Ειδική Παιδαγωγός Medd